W najbliższą niedzielę, 28 maja 2023, będziemy gościli Pana Michała Markuszewskiego z wykonaniem ostatniego koncertu w ramach cyklu Ewangelicka 1.
Michał Markuszewski – absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, organy (J. Grubich), fortepian (K. Gierżod). W 2007 roku ukończył studia (specjalizacja – improwizacja organowa) na Universität der Künste w Berlinie w klasie prof. Wolfganga Seifena. W 2008 roku ukończył studia podyplomowe w klasie mistrzowskiej prof. Christopha Bosserta w Hochschule für Musik w Würzburgu. Od 2012 roku jest wykładowcą na Wydziale Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2013 roku uzyskał tytuł Doktora Sztuki Muzycznej w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, nadany przez Radę Wydziału Fortepianu, Klawesynu i Organów, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
W roku 2018 ta sama Rada Wydziału przyznała mu tytuł Doktora Habilitowanego. Od października 2022 jest profesorem UMFC w Warszawie. Do jego największych osiągnięć należą: II nagroda w konkursie Polskiej Muzyki Organowej XX wieku w Legnicy (1998), I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumii (2000) i wyróżnienie za najlepsze wykonanie utworów Jana Sebastiana Bacha oraz nagroda prezydenta miasta Gdańsk, III miejsce na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Zürychu-Wiedikon (2007). Wystąpił z ponad 700 recitalami w prestiżowych sala koncertowych oraz na kilkudziesięciu międzynarodowych festiwalach w Polsce, na Litwie, Słowacji, Ukrainie, Białorusi, Wyspach Alandzkich, w Andorze, Austrii (katedra w Grazu, St. Florian), Czechach, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Portugalii, Luxembourgu, Belgii, Francji (Katedra Notre-Dame w Paryżu), Finlandii, Norwegii, Rosji (Katedra Katolicka w Moskwie), Szwajcarii (sala Kultur Kongreszentrum Luzern), Wielkiej Brytanii (Katedra św. Pawła), we Włoszech oraz ponad 250 miastach w Niemczech (Gedächtnis-Kirche Berlin, Berliner Konzerthaus, Stadthalle Wuppertal, Marienbasilika Kevelaer, Bottrop-OrgelPLUS, Audimax Bochum, Maria Laach, Stiftskirche Tübingen, Schwäbisch Gmünd, Basilika Weingarten, Ulmer Münster, Abtei Marienstatt, St. Lambertus in Düsseldorf, katedry w Altenbergu, Bremie, Fuldzie, Paderbornie i Würzburgu).
Koncertował również w Stanach Zjednoczonych (Katedra Narodowa w Waszyngtonie, Kościół St. Thomas w Nowym Jorku), Hong- Kongu (Hong-Kong Cultural Center) oraz na dalekiej Syberii. Dokonał również wielu nagrań płytowych (Organum Classics, Label Harp, DUX). Dwie jego płyty nagrane na zabytkowych organach Kościoła Reformowanego w Warszawie (DUX 0707) oraz na zabytkowych organach Śląska Opolskiego nominowane były w dwóch kategoriach do nagrody FRYDERYK. Nagrywał również dla Polskiego Radia, Niemieckiego Radia SDR, Radia Czeskiego oraz telewizji. Z jego inicjatywy i pod jego nadzorem w latach 2004-2008 odrestaurowano zabytkowe organy (firmy Schlag und Söhne z 1900 roku) w kościele Ewangelicko- Reformowanym w Warszawie, gdzie od 2004 roku pełni funkcję organisty. W 2018 roku został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla kultury polskiej”.
Repertuar
Michał Markuszewski (*1980)
Uwertura (improwizacja)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Arioso z koncertu fortepianowego F-dur (opracowanie H. Lefevre Pope)
Fantazja C-dur BWV 573 niedokończona (improwizowana)
Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
Lobet den Herren mit Pauken und Zimbel schön
Z cyklu “Portraits” op. 101
Louis James Alfred Lefébure-Wély (1817-1869)
Hymn of the nuns
Jan Gawlas (1901-1965)
Preludium i Fuga F-dur op. 13 n.t. chorału „Nawiedź nas Duchu Święty”
Paul Manz (1919-2009)
Aria
August Freyer (1803-1883)
Wariacje koncertowe n.t. Lvova op. 2
Niels Wilhelm Gade (1817-1890)
Uroczyste preludium n.t.: “Lobet den Herren”
Michał Markuszewski (*1980) – Tryptyk (improwizacja)
I Prélude
II Prière
III Toccata