Urodzony w Cieszynie. Studiował organy i klawesyn na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz jako stypendysta DAAD w Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). W 1992 roku uzyskał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Gdańsku, a w 1997 roku był finalistą na Międzynarodowym Konkursie Klawesynowym (NDR) w Hamburgu. W latach 1998 – 2000 prowadził kursy interpretacji muzyki klawesynowej oraz realizacji basso continuo podczas Bohemia Festival w Kostelcu, w Republice Czeskiej. Angażował się też w działalność muzyczną Kościoła Ewangelickiego w Polsce. Był współredaktorem Śpiewnika Ewangelickiego (wyd. Augustana, 2002 r.) oraz współautorem Choralnika (wyd. Augustana, 2005). W latach 2000-2005 był organistą kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu. Współpracował z Polsko-Niemieckim Stowarzyszeniem na Rzecz Badań i Utrzymania Śląskich Organów (VEESO) oraz z Internationale Heinrich Schuetz Gesellschaft. W latach 2011-2013 wspólnie z Muzeum Historii Katowic prowadził cykl „Koncerty na zabytkowym fortepianie” poświęcony interpretacjom muzyki fortepianowej i kameralnej wykonywanej na fortepianie Ernsta Irmlera z roku 1860.
Marek Pilch występuje jako solista, kameralista oraz jako muzyk prowadzący projekty. Gra na historycznych instrumentach klawiszowych: organach, klawesynach i fortepianach historycznych. Współpracuje z zespołami muzyki dawnej (m.in. z Capellą Cracoviensis) oraz prowadzi własny zespół „Trio Brillante” wykonując muzykę przełomu klasycyzmu i romantyzmu na własnym fortepianie stołowym z XIX wieku.
Zajmuje się również działalnością naukową. Przedmiotem jego badań są zagadnienia związane z historycznymi praktykami wykonawczymi oraz chorał protestancki. Wynikiem tych zainteresowań są regularne publikacje w postaci artykułów naukowych lub popularnonaukowych, publikowanych głównie w „Notesie Muzycznym” – półroczniku Akademii Muzycznej w Łodzi. Na uwagę zasługuje przygotowanie (wraz z prof. Markiem Toporowskim) i wydanie pierwszej w Polsce publikacji dotyczącej historycznych systemów strojenia (Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie, Katowice 2014). W latach 2013-2015 prowadził na UMFC w Warszawie cykl wykładów w ramach przedmiotu hymnologia ewangelicka.
W roku 2017 uzyskał tytuł doktora habilitowanego i objął funkcję kierownika Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W ramach tej funkcji prowadzi Akademicką Orkiestrę Barokową.
Program Koncertu 23.05.2021
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Komm, Heiliger Geist, Herre Gott (BWV 667) Preludium i fuga G dur (BWV 860)
Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen (BWV 1093)
Preludium i fuga g moll (BWV 884)
Jesus, meine Zuversicht (BWV 728) Preludium i fuga Cis dur (BWV 848)
Christ lag in Todesbanden (BWV 695) Preludium i fuga gis moll (BWV 849)
Vom Himmel hoch, da komm ich her (BWV 738)
Preludium i fuga D dur (BVW 874)
Valet will ich dir geben (BWV 735) Preludium i fuga H dur (BWV 892)